WAT WE DOEN

Storytelling door middel van interieurontwerp.

Voor ons begint iedere nieuwe opdracht met het schrijven van een verhaal in tekst en beeld. Hier ontstaat de ziel van het geheel, het DNA. De reden waarom je je ergens fijn voelt.

Vanuit dat verhaal volgt het ontwerp: de indeling, het kleurgebruik, het meubilair, de verlichting, naam en grafische identiteit. En dan niet helemaal keurig, maar met een randje. Of het nou gaat om het ontwerp van een visrestaurant in Utrecht, het kantoor van een data analyticsbureau, de lobby van een toren van WTC Amsterdam of het bepalen van de interieur identiteit voor een nieuwe campus.

Voor ieder ontwerpproces volgen we dezelfde stappen. Aan de hand van deze stappen ontstaat een totaalbeeld met een ongepolijst karakter.

TALENT GEZOCHT

Pubblik&Vos is altijd op zoek naar nieuw talent. Dus als de drang om mooie dingen te maken je ’s nachts uit je slaap houdt, horen we graag van je. Neem contact met ons op.

 

Denk lichtroze wanden, knusse lounge hoekjes, extra ruime toiletten en een grote bibliotheek, vol met boeken van vrouwelijke schrijfsters (uiteraard op kleur in de kast gezet). En een eigen glossy die luistert naar de titel 'NO man’s land'.

Welkom in de wereld van de women only werkplekken

Overal ter wereld komen ze tevoorschijn: de women-only coworking spaces. Seattle's The Riveter, Toronto's Make Lemonade, London's AllBright en The Paper Dolls in Los Angeles openden allemaal afgelopen jaren hun deuren. Na de coworking trend die we in onze vorige blog beschreven, gaat een werkplek exclusief voor vrouwen nog een stapje verder. Tijdens onze research over coworking kwamen we opvallend vaak de naam The Wing tegen; een plek exclusief voor vrouwen, met een interessant verhaal dat we graag willen delen.

Geïnspireerd op #MeToo en Women's Marches

The Wing is gestart in New York en komt uit de koker van oprichters Lauren Kassan en Audrey Gelman. "In het licht van de #MeToo beweging en de Women's Marches in de VS, komt de wereld erachter dat vrouwen een krachtige collectieve stem kunnen laten horen. Met verhalen die impact en verandering veroorzaken,” vertelt Gelman. Sommigen zijn van mening dat het indelen van mensen naar geslacht juist ongelijkheid in de hand werkt, maar de oprichters en leden van de women only coworking vinden juist dat ze een belangrijke stap zetten richting gendergelijkheid, en evenwicht in de werkomgeving.

Multifunctionele plek die aanzet om de wereld te veroveren

De missie van The Wing is om vrouwen samen te brengen om zo de professionele, maatschappelijke, sociale en economische vooruitgang van vrouwen te stimuleren, aldus de oprichters. Hun idee is gebaseerd op de vrouwenbeweging die in de 19e/20e eeuw in New York werd gevormd door baanbrekende vrouwen die elkaar aanmoedigden. In 1930 had je meer dan zeshonderd van dergelijke groepen in New York City. Met The Wing proberen ze nieuwe kansen, ideeën en gesprekken te stimuleren, met als uitgangspunt meer mobiliteit en welvaart voor de vrouw. Het is een multifunctionele plek waar vrouwen kunnen werken om dingen voor elkaar te krijgen, en waar ze zich kunnen opladen, klaar om de wereld te veroveren.

Girls doing what the fuck they want in 2019

De New Yorkse ontwerpster Chiara De Rege werd gevraagd het interieur te ontwerpen; een tijdloze, gewaagde, grappige, maar ook professionele ruimte. Historisch gezien zijn social clubs erg donker – met veel donker hout en leer etc. The Wing slaat een andere richting in door te kiezen voor een lichte, warme vrouwelijke stijl. Vandaar dat de wanden en betonvloeren zijn gekleurd in ‘Wing pink’ roze. De lichte eiken vloeren maken het een warme en gezellige werkplek. Bij binnenkomst word je ontvangen aan een afgeronde balie met een merchandise store waar je grappige hebbedingetjes kunt kopen, zoals een sleutelhanger met de tekst: “Girls doing what the fuck they want in 2019”.

Franjes, plaids, bont en vlechtwerk

Ronde vormen zijn een rode draad in hun interieur; van de stoelen, tot de sofa’s en de hoeken aan de tafels, er is nauwelijks een rechte hoek te bekennen. Kenmerkend zijn de ronde bogen, die onder andere privé en open werkplekken van elkaar scheiden. De meeste werkplekken zijn loungeplekken; luxe stoelen en sofa's in contrasterende pasteltinten, juweeltonen en bosgroen. Andere bijzondere details zijn de berkenpanelen langs de muren en de terrazzo-tafels met roze en groene stoelen, opgevrolijkt met franjes, plaids, bont en vlechtwerk. Ook zijn er muren afgewerkt met zelfontworpen behang (door Joana Avillez) met illustraties van beroemde vrouwen uit Brooklyn tegen een zacht zalmroze achtergrond. En er hangt een eclectische kunstcollectie waar een kenner alleen van kan dromen, bestaande uit werk van, hoe kan het ook anders, uitsluitend vrouwelijke kunstenaars.

Van borstvoeding tot vintage fotohokjes

Grote ruimtes zijn opgedeeld in verschillende lounge gedeeltes, en elke locatie heeft iets unieks, zoals een ‘locker room style beauty space’ en borstvoedingsruimte. Een ‘freak out room’ - voor een powernap, meditatie, of iets anders waar je behoefte aan hebt. Daarnaast is er een podcastruimte voor live radio-opnames, een vintage fotohokje en een wellness plek. Of wat dacht je van verstopte belhokjes achter boekenkasten die kunnen openzwaaien. "We really want our members to have access to both public and more private spaces for working, getting ready, and having business meetings", aldus Kassan. Vers van de pers is ‘Little Wing’, een kinderopvang om het werkende moeders gemakkelijk te maken.

Bijzondere initiatieven

In een grote open ruimte worden meetings georganiseerd voor lezingen, filmscreenings en evenementen. De plek is flexibel qua inrichting en ziet er overdag en ’s avonds geheel anders uit. Hier worden leden aangemoedigd hun stem te laten horen over sociale kwesties. Er is zelfs een speciale werkbeurs in het leven geroepen voor mensen die werken in sectoren die momenteel ondervertegenwoordigd zijn onder hun leden. En wat dacht je van het tijdschrift: No man’s land, met verhalen van vrouwen die iets hebben te vertellen, zonder iets te willen bewijzen…

Op ontdekkingstour door Londen

Een lidmaatschap voor één locatie kost ruim tweeduizend euro per jaar. Wil je toegang tot alle locaties van The Wing, dan betaal je zo’n vierentwintighonderd euro. Inmiddels zijn er vijf locaties geopend in de VS, waaronder drie in New York en er staan er nog vijf op het punt van openen, onder andere in Toronto en in Londen, wat dichter bij huis. De opening voor The Wing in Londen staat gepland in de zomer van 2019. We zijn inmiddels in contact met The Wing en doen ons uiterste best om straks een rondleiding te krijgen. Mocht dat lukken, dan nodigen we je graag uit om mee te gaan. En als we er toch zijn, dan bezoeken we natuurlijk ook andere interessante concepten. Kijk bijvoorbeeld eens bij The Mortimer House. Maar ook The Ned en Chiltern Firehouse, die we in eerdere blogs al noemden. Deze plekken zijn meer dan de moeite waard.

PS: Ga je met ons mee? Stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we houden je op de hoogte van onze plannen.

 

 

 

Pubblik en Vos Co Working

Steeds meer zzp’ers en freelancers verruilen het werken aan de keukentafel of in rumoerige koffietentjes voor een coworking space. Geen duur kantoorpand, maar een flexibele of vaste werkplek, in een goed functionerende omgeving met veel praktische voordelen. Je maakt er gebruik van bestaande infrastructuur: zoals een goeie printer, snel internet en soms een receptioniste. Maar veel belangrijker; je komt gelijkgezinden tegen. Mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij, zodat je elkaar verder kunt helpen. Een waardevolle netwerkplek, die creativiteit, innovatie en kennisuitwisseling stimuleert. Misschien is het wel de plek waar je je nieuwe compagnon tegenkomt, zoals bij Marjolein en Tessa gebeurde: ooit Pubblik en Tessa Vos en nu Pubblik&Vos ;-)

Welcome to the gig economy

Inmiddels zijn er al meer dan 14.000 coworkingplekken wereldwijd. Iets dat volledig past bij het tijdsbeeld van de zogenaamde ‘gig economy’; een maatschappij die drijft op tijdelijke en flexibele banen, uitgevoerd door zzp-ers, freelancers, start-ups en kleine bedrijven. Deze ontwikkeling ondermijnt de traditionele economie met haar vaste fulltime medewerkers en past beter bij onze flexibele lifestyle.

Van collega naar co-collega

Daarnaast speelt er nog iets anders. Al die freelancers die online werken waar ze maar willen, hebben uiteindelijk ook behoefte aan écht contact; mensen zijn nou eenmaal sociale wezens. In coworking spaces kent men elkaar: je bent elkaars co-collega’s en vormt een community. Je drinkt samen de champagnefles leeg als er een klus is binnengehaald. Of blaast even stoom af wanneer dingen anders lopen dan gepland.

Coworking in Amsterdam

En de groei van het aantal zelfstandigen zit nog steeds in de lift. Nederland telt er inmiddels ruim één miljoen, een aantal dat blijft stijgen. Coworkplekken worden daarom steeds belangrijker en je vindt ze dan ook op de beste locaties, met de mooiste interieurs. In Amsterdam vind je momenteel coworking plekken bij Spaces, B. Amsterdam, Tribes, Zoku, TQ, WeWork en The Thinking Hut. Super werkplekken waar tevens events, borrels en meetings worden georganiseerd. Meer en meer vind je hier faciliteiten gericht op behoeften van gebruikers. Eigenlijk is coworking de nieuwe standaard geworden van wat jonge professionals willen en verwachten.

Welkom in Sydney, New York en Los Angeles

En die verwachting is hoog! In het Australische Sydney kun je terecht bij Paramount; een bijzonder high end, elegant en luxe coworking waar het interieur refereert aan het rijke officedesign van de jaren ’50. De service is optimaal: je vindt er een fulltime conciërge en een goed gevulde whiskykast in de boardroom! Of neem de coworking membersclub NeueHouse in Los Angeles; een club voor o.a. de entertainment, fashion en muziekwereld, en bekend vanwege de spraakmakende programmering. Ben je op zoek naar een coworking plek alleen voor vrouwen, dan kun je terecht bij The Wing in New York. Hun roots ligt in de vrouwenbeweging en zij streven vooruitgang van vrouwen na door een sterke community te creëren.

Nieuwe standaard voor bedrijven

Serious business dus, die coworking spaces. Je ziet dat de trend zich uitbreidt binnen grotere bedrijven. In hun eigen kantoren zijn ze op zoek naar de sfeer en het concept van co-working om jong talent te kunnen aantrekken en behouden. Er zijn zelfs bedrijven die gebruik maken van externe (co)werkplekken om medewerkers te laten netwerken en ze tot frisse inzichten te laten komen in een andere omgeving dan het hoofdkantoor.

Lobby WTC

Een voorbeeld hiervan is het interieurontwerp dat we, net voor de zomer, voor de centrale hal van WTC Amsterdam hebben opgeleverd. Voorheen een grote, tochtige ruimte met een aantal zwarte banken en vooral veel onbenutte vierkante meters. Nu een omgeving die wordt ‘bewoond’ door mensen uit het hele gebouw én mensen van buitenaf. En dat geeft leven in de brouwerij. Het is een omgeving om lekker te werken, koffie te drinken en te ontmoeten.

Ons ontwerpbureau heeft sterke roots in de hospitality branche; het ontwerpen van cafés en restaurants. Dat aspect nemen wij mee in al onze ontwerpen. Hierdoor worden kantoren en lobby’s van grote kantoorgebouwen ook gastvrije ruimtes. Dat voel je. Het maakt dat mensen er graag zijn!

Co-working spaces are starting to shape the way people do business!

 

 

Pubblikenvos beige is het nieuwe wit

Wanneer je van een plattegrond (een 2D-ontwerp) de vertaalslag maakt naar een 3D-ontwerp is het goed om volgens een bepaalde volgorde te werken. En te starten met de basis; een neutraal pallet met een goede afstemming van vloeren, wanden en plafonds. En denk dan niet dat het wit schilderen van je wanden een neutraal beeld oplevert! Want een witte ruimte is eigenlijk heel onecht. Het is te perfect. Het zijn juist de natuurlijke kleuren en materialen zoals beige, grijzen, beton, hout en bijvoorbeeld leemstuc die een prettige ondergrond vormen en zo alle ruimte bieden voor objecten, meubels en kunst. Deze basis biedt mogelijkheden tot eindeloze invullingen: we lichten graag twee ontwerpbenaderingen voor je uit.

Tijdloos of juist tijdelijk?

Om echt richting aan je ontwerp te geven, moet je van tevoren bepalen of je iets maakt dat tijdloos is, of het tegenovergestelde: je kiest voor iets tijdelijks.

Combineer verschillende designtijden

Een tijdloos ontwerp ontstaat door letterlijk verschillende designtijden met elkaar te combineren. Een verzameling van stijlen, met veel aandacht voor detail. Denk bijvoorbeeld aan klassieke stijlelementen als 18e-eeuwse Franse deuren, een lambrisering van marmer, of een patroontegelvloer uit de jaren ’20. Heel vertrouwd, omdat we ze overal om ons heen zien. Of neem een fabriekspui van gietijzer met figuurglas, of zo’n iconische stoel uit 1950. Het is gemaakt vanuit ambacht met liefde voor detail. En dat voel je.

Vorm de klassiekers om naar eigentijdse ontwerpen

Deze verfijnde detaillering passen we daarom graag toe, maar vormen het wel om naar een eigen stijl die in deze tijd past. Om een ontwerp nog meer eigen te maken, kun je een contrasterend detail of bijvoorbeeld een rauw randje toevoegen. Hierdoor geef je een ontwerp extra gelaagdheid wat het nog interessanter maakt.

Waar moet je op letten bij een tijdelijk ontwerp?

Je kunt ook voor het tegenovergestelde kiezen: een tijdelijk ontwerp. Wanneer de plek een tijdelijk succes moet zijn; om een statement te maken. In de retail zie je dit vaak, omdat interieurs maar een paar jaar mee gaan met de trend. Zo’n 3D-ontwerp moet juist een afspiegeling van de tijd zijn, heel eigen en uitgesproken. Zoals bijvoorbeeld Mama Kelly in Amsterdam. Een super hip kip- en kreeftrestaurant, volledig in modekleur roze.

Perfect is saai!

Of je nu voor tijdloos of tijdelijk gaat, het is mooi om gelaagdheid aan te brengen in je materialen door verschillende structuren en texturen te combineren. De juiste materiaalkeuze kan je ontwerp enorm versterken en je verhaal kracht bij zetten. Zo hebben we voor een café in Amsterdam - The Walter Woodbury bar, een plek geïnspireerd op een man met een liefde voor het eiland Java - een wand van oude sigarenmallen gemaakt en van houten bioscoopzittingen een vloer gelegd. De typische geur van de mallen en het gebruikte hout waar her en der een hoekje miste, bracht het ontwerp tot leven en paste perfect bij het verhaal.

Als het je lukt een ongedwongen 3D-ontwerp neer te zetten, durven mensen ergens neer te ploffen, in plaats van dat ze bang zijn een kras te maken op een maagdelijk witte wand. Een perfecte beleving mist spontaniteit en voelt als een porseleinkast. Perfectie is saai, het mist beleving en de uitnodiging om in een ontwerp te gaan leven.

Wij zijn fan!

Meesters in het gebruik van materialen zijn de verschillende ontwerpers van de Aesop stores, een Australisch merk voor zeep. Elke winkel is geïnspireerd en gebouwd met één materiaal in de hoofdrol. Daardoor zijn alle winkels, verspreid over de hele wereld, unieke kunstwerkjes.

 

Pubblik en Vos verlichting 2 2

Soho House. Al ruim twintig jaar is hun missie onveranderlijk: een comfortabel thuis bieden aan leden, een ‘home away from home’. Tegenwoordig is een huiselijk interieur bijna een leeg begrip, maar Soho House was haar tijd ver vooruit. Hun eerste huis in Londen dateert uit ’95 en inmiddels zijn er meer dan twintig huizen over de hele wereld. Niet alleen in de stad, maar ook aan het strand en op het platteland. Onlangs opende bijvoorbeeld Soho Farmhouse; een omgebouwde oude boerderij in Oxfordshire. Zeg nou zelf…

Wat maakt de ontwerpen van Soho House zo bijzonder?

Mocht je het concept niet kennen; Soho House is een membersclub voor de creatieve industrie. Je ontmoet er mensen uit de wereld van de kunst, design, mode en media. Het selectiebeleid is er behoorlijk streng. Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk gelijkgestemden ontmoet.

De mensen achter Soho House snappen het gewoon!

Ze snappen dat de gast centraal staat en niet de designer. Ze snappen dat niet alleen het interieur goed moet zijn, maar ook alles wat er verder bij komt kijken: de service, het personeel, de kleding van het personeel, het eten op je bord, het juiste glas op tafel, de goede zeep in het toilet. Zoals ze het zelf zeggen: ‘always under-sell and over-deliver’. Ook begrijpen ze dat een ontwerp moet passen bij het gebouw én bij de stad. Dat je de cultuur van die stad integreert in de sfeer van het interieur. Want zo vinden ze: we zijn er te gast.

Gezellig zonder dat er iemand is

‘A Home away from home’. En hoe! De interieurs zijn echt uniek. Je voelt je er meteen op je gemak en het is al gezellig zonder dat er iemand is. Huiselijk, gestoffeerd, rijk gedetailleerd met veel gebruik van vintage meubels en materialen van over de hele wereld. Er bestaat zelfs een webshop waar je items kunt kopen, die je ook in de huizen terugvindt. Wij hadden het voorrecht te mogen ontbijten bij Soho House New York. Dichterbij huis is nu ook een vestiging: het Bungehuis aan de Spuistraat in Amsterdam is nèt (juli 2018) geopend.

Besloten clubs zijn in opkomst

Besloten clubs als deze zijn wij niet echt gewend, terwijl ze in andere landen (UK, USA) volstrekt normaal zijn. Het idee is dan ook vrij on-Nederlands en schaamteloos elitair: je moet betalen om lid te worden. Voor Soho House tussen de 1500,- en 1800,- euro per jaar, en voor andere concepten ligt dit nog een stuk hoger. Clubs zoals deze zijn eigenlijk al honderd jaar oud - denk aan de Engelse herensociëteiten van vroeger. Nu zijn ze opnieuw populair en ook in Nederland in opkomst.

Waarom memberclubs passen in het tijdsbeeld

Je kunt je voorstellen dat technologie ons wereldwijd heeft verbonden, maar in onze eigen omgeving meer heeft geïsoleerd. We shoppen online, daten online, praten online, maar eigenlijk zijn veel mensen eenzaam en hebben behoefte deel uit te maken van een ‘echte’ community; een plek waar je wordt omringd met gelijkgestemden en mensen die jou kennen. Denk bijvoorbeeld ook aan coworkingplekken waar je lid van moet zijn om er te werken.

Werken, sporten, lunchen en ontmoeten

In een membersclub weten mensen je naam en kun je makkelijk aansluiten bij een gesprek. Daarnaast past het in een hectisch leven: je kunt er werken, sporten, lunchen en ontmoeten. Allemaal op één fijne plek. Zo is Soho House Amsterdam uitgerust met 79 kamers, een rooftop met zwembad, een fitness, gym, een Cowshed spa, een club en een Cecconi’s restaurant!

PS: Mocht je Soho House in Amsterdam willen bezoeken, zorg dan dat je wordt meegenomen als introducé. Op hun wereldwijde wachtlijst staan namelijk meer dan 18.000 mensen. Maar ben je eenmaal binnen, dan kom je zeker met interessante mensen in gesprek. Al is het maar omdat er zones zijn waar je niet mag bellen en waar na een bepaalde tijd laptops worden dichtgeklapt.

 

 

Pubblik Vos Ergens moet het zijn 2

Ergens moet het zijn…

Van creatieve broedplaats tot hotellobby, van buurthuis tot bibliotheek en van park tot luchthaven; publieke plekken zijn er in allerlei soorten en maten. Het zijn de oases van de stad. De Amerikaanse socioloog Ray Oldenburg heeft er een naam voor bedacht: 3rd places. Ze functioneren als ontmoetingsplekken, om er te werken, als bronnen voor creativiteit en inspiratie. Zo’n 3rd place is heel belangrijk voor een gezonde samenleving. Ze bevorderen cohesie, brengen mensen nader tot elkaar in plaats van groepen te isoleren. Daarom moeten ze interessant en toegankelijk zijn voor iedereen. Maar hoe zorg je daarvoor?

Welke ingrediënten heeft een goede publieke ruimte nodig?

Ray Oldenburg schreef er een invloedrijke boek over: ‘The Great Good Place: Cafes, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and Other Hangouts at the Heart of a Community’. Hij beschrijft 3rd places als toegankelijk, als gratis of goedkope plekken waar bezoekers kunnen komen en gaan. Geld, afkomst of status doen er hier niet toe. Ook benadrukt hij dat deze plekken essentieel zijn voor een gezonde maatschappij. ,,A ‘spiritual tonic’ that strengthens and invigorates the entire community.”

Koffie niet verplicht

Als we betekenisvolle 3rd places willen creëren is het belangrijk samen te werken met grote commerciële partijen. Voordat zij de stedelijke ruimte claimen en deze alleen nog maar wordt gebruikt om te consumeren en niet meer om te verbinden. Wij deden ervaring op met de NS. Samen hebben we op de centraal stations van Arnhem, Rotterdam en Den Haag de Stationshuiskamers opgezet. In een huiselijk interieur wachten reizigers op hun aansluiting. Maar je kunt er ook werken, studeren of er met iemand afspreken.

Verhaal achter de huiskamers

Uitgangspunt zijn de huiskamers van mensen die veel reizen of een speciale band hebben met de trein. Je zit in een interieur geïnspireerd op hun verhaal, je kunt doen alsof je thuis bent. De huiskamers bevinden zich voor de incheckpoortjes, en het opladen van telefoons, evenals de WiFi, zijn gratis. Je kunt er wat eten en drinken, maar schappelijk geprijsd en zonder verplichting, zodat iedereen gebruik kan maken van deze publieke ruimte.

Geslaagde 3rd places

Andere geslaagde 3rd places zijn bijvoorbeeld de klassieke Engelse pubs. Hier heerst een ongedwongen sfeer waar mensen zich thuis voelen om rustig een krant te lezen, of om gepassioneerd te discussiëren over de dingen in het leven. Bovendien zijn eten en drinken hier betaalbaar. De Highline in Manhattan is ook zo’n plek. Dit bijzondere stadspark ligt verhoogd boven de stad, op een oude goederenspoorlijn. Mensen uit de buurt transformeerden deze uit de gratie geraakte plek tot een levendig en inspirerend openbaar gebied. En vergeet niet een instituut als de bibliotheek; een 3rd place waar kennis wordt ontwikkeld en doorgegeven. Een plek die steeds meer voelt als thuis en waar men constant blijft vernieuwen.

"Ergens moet het zijn…” zijn de eerste woorden van een bekend Nederlands gedicht. Vier woorden als vertrekpunt van de zoektocht naar een ideale plek. Een plek waar alle goede dingen van het leven samenkomen. Een plek waar we ons allemaal prettig voelen.

PS: wil je meer weten over 3rd places, blader dan ook eens door dit boek of volg deze pagina op Facebook